Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Keresés

Egy könyv, amely hidat épít múlt és jelen között

DSC06297.JPGA Benedek Elek Pedagógiai Kar bensőséges hangulatú könyvbemutatón köszöntötte dr. Németh Dóra Katalin frissen megjelent monográfiáját, amely a hatvanas évek óvodapedagógus-képzésének történetét tárja fel új megközelítéssel, gazdag forrásanyag alapján. A rendezvény különleges jelentőségét az adta, hogy a szerző éppen abban az intézményben mutathatta be munkáját, ahol hallgatóként bontogatta szárnyait, majd oktatóként kezdte meg saját szakmai útját.

DSC00386.JPGA könyvbemutatót dr. habil. Varga László nyitotta meg, aki nemcsak dékánként, hanem a szerző egykori tanáraként is felszólalt. Beszédében olyan személyes gondolatokat osztott meg, amelyek különleges alapot adtak az ünnepi alkalomnak: - A tanári hivatás egyik legszebb – és talán legnehezebb – oldala, hogy sokszor csak évekkel később látjuk meg, mi lesz abból a fiatalból, aki egykor előttünk ült. Dórát volt szerencsém végigkísérni ezen az úton. Láttam hallgatóként, láttam pályakezdőként, és ma már kollégaként áll itt mellettünk. Ez ritka ajándék – mondta.

DSC00460.JPGProf. dr. Kéri Katalin a szerző támogató mentora, egyben a Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet igazgatója, átfogó és meghitt hangú köszöntőben idézte fel azokat az éveket, amikor a fiatal kutatóval közösen járta végig a tudományos munka állomásait.

„Kevés hallgató választ olyan kutatói utat, amely ennyi türelmet, alaposságot és szívós kitartást követel. Dóra azonban egyik határpontnál sem torpant meg. Ha kellett, órákat ült a levéltárban, ha kellett, hatalmas adatbázisokkal dolgozott, de közben a lényeg sosem veszett el. Az, hogy megértse azokat az embereket, akik ennek a korszaknak a szakmai világát alakították.”

Méltatásában hangsúlyozta, hogy Németh Dóra Katalin munkáját egyszerre jellemzi történészi precizitás és pedagógiai érzékenység: „Az eredményei már most azt mutatják, olyan kutatót tisztelhetünk benne, aki egyszerre ismeri a múltat és érti a jelen szakmai mozgásait. Ez a kettő együtt adja meg ennek a könyvnek a valódi súlyát.”

De vajon hogyan jött létre a könyv? Mi inspirálta a fiatal oktatót, hogy éppen ezzel a korszakkal foglalkozzon? Hogyan formálódott meg benne az a kutatói érdeklődés, amely végül a könyv létrejöttéhez vezetett?

DSC00587.JPG"A mesterszakos éveim óta foglalkoztatott a neveléstörténet. Amikor 2019-ben elkezdtem dolgozni a karon, egy gyakorlati csoport vezetését is megkaptam. Ez nagyon fontos tapasztalat volt. Egyszerre láttam a jelen kihívásait és azt, mennyire fontos a múlt megértése ahhoz, hogy jól dolgozhassunk a hallgatóinkkal."

A hatvanas évek óvóképzését azért választotta kutatása középpontjába, mert – ahogy fogalmazott – „ez az időszak egyfajta fordulópont. Ekkor válik a képzés felsőfokúvá, és ekkor alakul ki az a rendszer, amelyből máig sok elem tovább él. Engem az érdekelt, hogy ebben a kettős közegben – szakmai megújulás és ideológiai elvárások között – hogyan dolgoztak a képzés szereplői.”

A kutatási folyamat sokrétű volt: levéltári iratok, korabeli tantervek, feljegyzések, naplók és visszaemlékezések szövik át a monográfiát.

„Fontos volt számomra, hogy ne csak az intézményi struktúrát mutassam meg. A könyv szereplői valódi emberek, tanárok, óvónők, hallgatók és az ő történeteiken keresztül válik élővé a korszak. Azt gondolom az óvópedagógusok voltak a kapocs az elmélet és a mindennapok között. Akkor is, és most

A saját oktatói tapasztalatom miatt különösen fontosnak éreztem, hogy méltó helyet kapjanak a könyvben, hiszen a hallgatók szakmai szocializációjában pótolhatatlan szerepük van.”

A monográfia tehát a történeti kutatás mellett a mai képzés számára is iránymutató munka. Feltárja, hogyan formálódott az óvodapedagógus-képzés több mint fél évszázada, és rámutat azokra a módszerekre, szemléletekre és szakmai erőforrásokra, amelyek ma is meghatározzák a pedagógusok felkészítését. Talán éppen ezért, egy hiánypótló szakkönyv született.

Cikk nyomtatása E-mail