Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

A Soproni Egyetem „jól festett” az első SopronFesten

 

Nagy fába vágta a fejszéjét áprilisban a Soproni Egyetem: 3 helyszínen több mint 30 programmal várta a fesztiválozókat, a fiatalokat, a családokat, a kultúrabarátokat. A zöld törekvések szinte mindenütt jelen voltak, bár az alapcél az volt: a világra nyitott és sokszínű egyetem üzenetét sugallják a programok.

Az egyik legnépszerűbb helyszín a Botanikus kert volt, ahol a fesztivál minden napján más-más témájú sétákat hirdettek a szervezők. A tematikus programok vezetői az egyetem oktatói, hallgatói és munkatársai voltak – mindenki a saját szakterületének megfelelő útvonalon vezette a lelkes közönséget. A „Sétálj a kertben!” sorozat stílusosan a Föld Napján indult, megalapozva az egész hét ökológiai egységét. Szerveződött séta a ritka fafajok és az éppen virágzó egyedek nyomában, a kertben élő rovarokat és madarakat fürkészve, de téma volt a szoborpark és az egykor itt működő kaszárnya is.

A 100 éves Botanikus kert adott otthont a Könyv Világnapján az „Olvass a kertben!” délutánjának is, ahol két könyvbemutató, könyvvásár, szókereső játékok és a parkban itt-ott fellelhető könyvek várták a látogatókat. Ezen a napon a Műemlék könyvtár féltett kincsei is feltárulhattak, a Ligneumban pedig a selmeci hagyaték legszebb botanikai könyveiből rendeztek be kamaratárlatot.

A „Természetesen Veled!” mottóval meghirdetett REformáló családi nap is nagy sikert aratott. A Petőfi Emlékév tiszteletére a reformkor és más re-irányzatok voltak a középpontban. A rendezvény a zöld szemléletre, az újrahasznosításra és a természet tiszteletére tanította a családokat – mindenkit a maga nyelvén. A gyerekek játékos feladatok során ismerhették meg többek között az év fáját, halfaját és pillangóját. A „Zöld Egyetem” partnereként „Zöld Kezek” sokasága képviselte a környezettudatosságot a kertben: olyan vállalkozások, egyesületek és civil szervezetek jöttek el bemutatkozni, akik mind a környezettudatos életvitel népszerűsítésén fáradoznak. Házi készítésű finomságok, természetes alapú kozmetikumok, bio termékek és környezetkímélő közlekedési alternatívák is megjelentek a kert ösvényein, illetve a Ligneum karzatán. Aki a folyamatok háttere iránt is érdeklődött, vetített képes kiselőadásokon bővíthette ismereteit az egészséges táplálkozás, a vegyszermentes háztartás vagy éppen az újragondolt ruhatár kapcsán.

Ugyancsak jól debütált az Esterházy palota, mint kultúr-tér. Itt kora esténként az „Ecseteljünk!” sorozat keretében művészetre kikacsintó, de tudományosan is helytálló programok zajlottak egy héten át. A Föld napján családoknak és turistáknak, hétköznap délelőttökön pedig a „fenntarthatósági témahét” keretében iskolás csoportoknak mutattak zöld utakat a múzeumpedagógusok és a felkért egyetemi oktatók. Az „Ecseteljünk!” estéin pedig kerekasztalbeszélgetés, kiselőadás, szalonnakóstoló, festészeti bemutató és koncert váltogatta egymást – mindezt a környezetre való érzékenyítés jegyében. A legérdekesebb program a Sopronban először megszervezett „Pecha kucha”-est volt, ahol az egyetem valamennyi kara reprezentálta magát érdekes témákkal. Szóba került a zöld család, a zöld erkély és a kertművészet, és bemutatkozott az ARTiquarium, a Botanikus kerti növényházból megálmodott kiállítótér is.

A fesztivál helyszínén, ahol 3 napon át könnyűzenei koncertek szórakoztatták a közönséget – az egyetlen művészeti projecttel és aktivitással a Soproni Egyetem volt jelen. Az Alkalmazott Művészeti Intézet koordinálásában egy közösségi festés zajlott, ahol minden fesztiválozó ott hagyhatta a keze nyomát egy óriási fa táblán. A soproni emlékeket generáló projecthez természetesen bőr- és természetbarát festékeket használtak a közreműködők.

Az Egyetem által meghirdetett „SopronJÓLfest” egyik programja túlmutat a SopronFest napjain. Az intézményhez kapcsolódó művésztanárok felajánlásáiból egy jótékonysági képárverést szerveződik 9 művész 15 tárgya kerül az online árverésen licit alá,  a befolyt összegből pedig az őszi szemeszterben falusi kis óvodákba visznek művészeti nevelési programot a pedagógiai és a művészeti karok közreműködésével.

 

 

Cikk nyomtatása E-mail