A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karán ünnepélyes keretek között mutatták be a Brunszvik Teréz örökében: hagyomány és megújulás az óvodapedagógiában című, 32 tanulmányt egyesítő kötetet.A csaknem félezer oldalas mű egyszerre hajt fejet a kar 125 éves képzési hagyománya és a 250 éve született Brunszvik Teréz emberformáló öröksége előtt.
Prof. Dr. Kéri Katalin intézetigazgató, az emlékév szakmai irányítója a rendezvény kapcsán hangsúlyozta: - Ez a nap nagyon különleges a Benedek-kar és a Soproni Egyetem életében. Nem csupán egy könyv születését ünnepeljük, hanem az egész éven át tartó ünnepségsorozat lezárását is, hiszen a 2025-ös esztendő teljes egészében Brunszvik Teréz születésének 250. évfordulója köré szerveződött.
Egész évben tartott ez az ünnep, mert attól kezdve, hogy elindítottuk az év elején, egészen mostanáig nagyon sok minden történt. A programsorozat egyik legfontosabb eredménye a Kárpát-medencei Brunszvik Teréz Módszertani Központ megalakulása, amelyet az óvodapedagógiában hagyományokra épülő, de teljesen innovatív módszereket közvetítő műhelyek jellemeznek. Örömmel mondhatom, hogy a közelmúltban megtartott első műhelyfoglalkozásokat máris hatalmas érdeklődés övezte.
Az emlékév ünnepi szakmai csúcspontját az a monumentális tanulmánykötet jelentette, amely Brunszvik Teréz örökségét követve egyszerre mutatja meg a hagyományokra épülő pedagógiai gondolkodást és a megújulás irányait. A csaknem félezer oldalas mű három nagy tematikus egység köré szerveződik: a pedagógia- és óvodatörténeti tanulmányok Brunszvik Teréz életművét új forrásfeldolgozási módszerekkel és friss értelmezési keretekben tárják fel; az óvodapedagógiai módszertani írások – ahogyan arra prof. Dr. Kéri Katalin is rámutatott – a Benedek-kar meghatározó, országosan és a Kárpát-medencében is egyedülálló kutatási és fejlesztési irányait képviselik; míg a gyógypedagógiai és pszichológiai fejlesztések az intézmény sokszínű tudományos műhelymunkájába engednek betekintést. Dr. Kéri Katalin és dr. Varga László szerkesztők szándéka szerint a kötet a következő években alapvető kézikönyvvé válhat mindazok számára, akik az óvodapedagógia iránt elkötelezettek.
A kötet bemutatását kísérő megszólalások szervesen kapcsolódtak egymáshoz, és közösen rajzolták fel a múlt és a jövő közötti folytonosság ívét. A Soproni Tudós Társaság képviseletében Prof. Dr. Faragó Sándor rector emeritus a 250 és 125 éves évfordulók lelki súlyát hangsúlyozta, kiemelve a gyermeknevelés értékközpontú, felelősségteljes szerepét. Martonvásár polgármestere, Horváth Bálint a Brunszvik-család történelmi örökségét idézte fel, rámutatva arra, hogy Brunszvik Teréz alakja ma is élő része a közösségi emlékezetnek, és identitásképző erővel bír helyi és országos szinten egyaránt.
A szakmai gondolatmenetet személyesebb hangvételű reflexiók is gazdagították. A Sopronhoz kötődő Kiss Dávid, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője az egyetem és a hivatal közötti, hosszú időre visszanyúló együttműködés jelentőségét emelte ki, hangsúlyozva, hogy a bemutatott tanulmánykötet olyan tudást közvetít, amely biztos alapot ad az óvodapedagógiai képzés jövőjének.
A kötet tudományos értékére a könyvet bemutató Prof. Dr. Pukánszky Béla, a Soproni Egyetem honoris causa doktora világított rá: - Ritka, hogy egy ilyen terjedelmű munka ennyire egységes gondolati ívet hordozzon. Brunszvik Teréz pedagógiai világának újraértelmezése és a Benedek-kar karakteres szellemisége szervesen kapcsolódik össze benne, a múlt, a jelen és a jövő találkozási pontjaként.
Az ünnepi hangulatot Árvayné dr. Nezvald Anett hegedűművész és Aba-Nagy Zsuzsanna hárfaművész közreműködése tette teljessé. A Benedek Elek Pedagógiai Kar e kötettel nemcsak tiszteleg nagy elődje előtt, hanem tovább is viszi Brunszvik Teréz pedagógiai örökségét – szakmai közösségben gondolkodva, hagyományra építve és a jövő felé nyitva. Kissné dr. Zsámboki Réka dékánhelyettes összegzésében hangsúlyozta: az elmúlt időszak valódi értéke nem csupán a megvalósult programokban rejlik, hanem abban a közösségi erőben, amely oktatókat, kutatókat és hallgatókat kapcsolt össze. A neveléstudomány akkor marad élő és megújulásra képes, ha közösségi tudásként működik – párbeszédre épül, teret ad a különböző nézőpontoknak, és ezekből új, közös szellemi örökség születik.
Kapcsolódó tartalmak
- A Soproni Egyetem az OMÉK 2025 szakvásáron
- Soproni Egyetem nyugdíjasegyetem - a pénzügyi tudatosság fontossága
- 17.Országos Múzeumpedagógiai konferencia a Soproni Egyetemen
- Tanulj mesterképzésen a Soproni Egyetemen
- A Soproni Egyetem kiválóságai a hűség ünnepén – elismerések a város szolgálatáért
- Ősbemutató a Soproni Egyetemen: felhangzott a Sound of Earth
- Öt kollégium folyamatos megújulásban- Rekordösszegű kollégiumi beruházások a Soproni Egyetemen
- Új, modern tanteremmel gazdagodott a Soproni Egyetem
- Az erdővédelem nagy „évjárata” - emlékkonferencia Sárváron
- Soproni egyetemi kötet az „Év Könyve 2025” díj jelöltjei között