Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Keresés

A Soproni Egyetem egységes szabályrendszert vezet be a mesterséges intelligencia használatára

Egyedülálló mesterséges intelligencia-szabályozás született a Soproni Egyetemen. Az intézmény szenátusa 2025 szeptemberben egységes egyetemi útmutatót fogadott el a mesterséges intelligencia (MI) használatáról. A dokumentum Magyarországon elsőként nyújt egy felsőoktatási intézmény számára átfogó szabályrendszert, amely figyelembe veszi a különböző felhasználói csoportok igényeit, és komplex keretet ad a MI felelős használatához az oktatásban, kutatásban és adminisztrációban. Egyszerre szabályozza az etikai, adatvédelmi, tudományos és szakmai elvárásokat, ezért a hazai felsőoktatásban példaértékű lépésnek számít.

„A mesterséges intelligencia ma még elképzelhetetlen változásokat hoz az oktatásban és a kutatásban: új lehetőségeket nyit a kreativitás és a produktivitás terén, ugyanakkor komoly kihívásokkal is szembesít bennünket. Célunk, hogy hallgatóink, oktatóink és munkatársaink úgy élhessenek az MI adta lehetőségekkel, hogy közben megőrizzük soproni közösségi és akadémiai értékeinket” – fogalmazott Prof. Dr. Fábián Attila, a Soproni Egyetem rektora.

A Soproni Egyetem mesterséges intelligencia-szabályozása kiemeli a személyes felelősséget: minden egyetemi polgár – hallgató, oktató, kutató vagy munkatárs – személyesen felelős az általa használt MI-eszközök által előállított tartalom hitelességéért, minőségéért és átlátható forrásmegjelöléséért. ­A szenátusi határozattal elfogadott dokumentum rugalmas elvi és módszertani keretet ad, amely a karok sajátosságaihoz igazítható, és ösztönzi az innovatív megoldások beépítését a karok, intézetek és szakterületek sajátosságai szerint. A Soproni Egyetem – reagálva az MI-technológiák rohamos fejlődésére – rögzítette az útmutató rendszeres, éves felülvizsgálatát, és visszacsatolási mechanizmust épített be az oktatók, kutatók és hallgatók tapasztalatainak gyűjtésére. Ez a rugalmas modell biztosítja, hogy a szabályozás ne korlátozza, hanem támogassa az innovációt.

Az útmutató célcsoportonként – hallgatók, oktatók, kutatók és adminisztratív munkatársak – részletezi a megengedett és tiltott MI-használati formákat. A hallgatók számára rögzíti, hogy az MI segítheti a tanulási folyamatot, de nem helyettesítheti az önálló szellemi munkát. Az oktatók számára iránymutatást ad arra, hogyan építsék be az MI-használat szabályait a tantárgyi tematikákba, és hogyan fejlesszék a hallgatók MI-műveltségét. A kutatóknak előírja, hogy az MI által generált tudományos eredmények csak kritikus felülvizsgálat és átlátható hivatkozás után használhatók fel, az adminisztratív munkatársak számára pedig kimondja az MI által készített anyagokra vonatkozóan az emberi jóváhagyás szükségességét és kizárólagosságát. Az útmutató a hazai gyakorlatban elsőként tartalmaz részletes etikai és adatbiztonsági protokollt, amely tiltja a személyes és kutatási adatok nyilvános MI-rendszerekbe való feltöltését, ezzel is védve az egyetem adatvagyonát és reputációját.

Innovatív lépésként a Soproni Egyetem létrehozott egy belső tudásmegosztó felületet, ahol nemzetközi színvonalú online MI-képzések, tananyagok és jógyakorlatok érhetők el hallgatók, oktatók és egyetemi munkatársak számára. Az intézmény „MI-t mire?” címmel tematikus workshop-sorozatot is indított, amelyen a felelős MI-használat gyakorlati kérdései – etika, adatvédelem, kutatásmódszertan és oktatási innováció – és a MI-használat praktikus kérdései kerülnek fókuszba.

A Soproni Egyetem MI-útmutatója tudományos, oktatási és szervezeti szinten is mintát kíván adni más hazai és nemzetközi felsőoktatási intézmények számára. A dokumentum teljes szövege magyarul és angolul már elérhető az egyetem honlapján.

A Soproni Egyetem bízik abban, hogy a döntéssel hozzájárul a hazai felsőoktatási MI-diskurzusának tudományos megalapozásához, és nyitott a szakmai együttműködésre minden felelős hazai és nemzetközi partnerrel.

Cikk nyomtatása E-mail